قـرارگــاه ربّـیـون

(روایتی الهی از جنگ)

نبرد در میدان سخت، مقدمه بود؛ جنگ اصلی، اکنون بر سر باورها و روایت‌هاست.

اینکه بتوانیم بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین (علیهم‌السلام) خطوط اصلی میدانی را مشخص کنیم، بر اساس مخاطبین مختلف امتداد دهیم و طبق آن عملیات‌هایی میدانی تعریف کنیم، اولویت اول ما است.

چرا جنگ؟ گاهی این سؤال در ذهن ما و جوانان ما شکل می‌گیرد که اساساً چرا باید جنگید؟ جواب باید روی استکبار و دشمن را کم کنیم؟ یا این سؤال...

exclamation-circle

بسته محتوایی جهاد به چه چیزی می‌پردازد؟

چرا جنگ؟

گاهی این سؤال در ذهن ما و جوانان ما شکل می‌گیرد که اساساً چرا باید جنگید؟

جواب باید روی استکبار و دشمن را کم کنیم؟ یا این سؤال که اگر ما دنبال منافع خودمان هستیم، خب دشمن هم مثل ما دنبال منافع خودش است، فرق ما با او در چیست؟
برای رسیدن به پاسخی روشن، باید ابتدا به برداشت دینی خودمان در این موضوع یک نگاه عمیق بیندازیم:


برداشت منافع و حرکت کاروانی

اساساً نگاه اسلام به بحث جنگ و جهاد، نگاهی برای کشورگشایی و حمله به دیگران نیست.
به تعبیر حضرت امام خمینی (ره)، جنگ‌های پیامبر اسلام هم برای این بود که موانع را از سر راه یک هدف الهی، یعنی برپا شدن حکومت قرآن و اسلام، بردارند.
طوری که اگر کسی جلوی این اهداف الهی را نمی‌گرفت، اصلاً جنگی اتفاق نمی‌افتاد.

پس هدف در اسلام، نابودی انسان‌ها و رساندن آن‌ها به نیستی نیست، بلکه نجات آن‌ها از گمراهی و رساندنشان به رشد است.
جنگ و دفاع در اسلام، اجازه نمی‌دهد حق ضعیف‌ترها ضایع شود و برای این است که آدم‌های ضعیف‌تر هم بتوانند زیر سایه قانون حق، استعدادهایشان را شکوفا کنند.

دین تلاش می‌کند یک «حرکت کاروانی» راه بیندازد؛ حرکتی که در آن، همه با هم بتوانند در یک کاروان حرکت کنند، نه اینکه فقط آدم قوی جلو برود و بقیه جا بمانند.
در این مسیر، آدم‌های قوی به ضعیف‌ترها کمک می‌کنند تا آن‌ها هم رشد کنند و به جایگاه خودشان برسند.
و جواهر دانه، قدرتشان را زیر پای ضعیفان می‌گذارند.

در نگاه دینی، اینکه یک نفر یا یک جامعه به تنهایی رشد کند، اصلاً پسندیده نیست.
قوی و قدرتمند واقعی، کسی و جامعه‌ای است که نگاهش و حرکتش «کاروانی» باشد و زمینه را برای رشد و موفقیت آدم‌های ضعیف‌تر و جامعه‌های دیگر هم فراهم کند:

«تَعاوَنُوا عَلَی البِرِّ وَ التَّقوی»
(در نیکوکاری و پرهیزکاری با یکدیگر همکاری کنید)

این آیات هم به همین وظیفه عمومی اشاره دارند:
«وَ کَذلِکَ جَعَلناکُم أُمَّهً وَسَطاً لِتَکونُوا شُهَداءَ عَلَی النّاسِ وَ یَکونَ الرَّسولُ عَلَیکُم شَهیداً»
و اینچنین شما را امتی میانه قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید و پیامبر هم بر شما گواه باشد.

«کُنتُم خَیرَ أُمَّهٍ أُخرِجَت لِلنّاسِ تَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ تَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ»
شما بهترین امتی بودید که برای مردم پدیدار شدید؛ به کار خوب فرمان می‌دهید و از کار بد بازمی‌دارید.

microphone-solid
حجت الاسلام و المسلمین کشت‌کاران
folder

بسته محتوایی

چرا جنگ؟ برداشتن مانع و حرکت کاروانی
رفع تمام موانع و نصرت الهی جوانمردی در جنگ، جلوه ای از رفع مانع و حرکت کاروانی جنگ برای منفعت خود یا رشد مردم
مقدمه: سوال همیشگی ما در میدان جهاد انسان کیست؟ تعریف انسان بر اساس نیازها مراتب پایین‌تر حیات: آیا انسان فقط گیاه یا حیوان است؟ گسترۀ جهاد: هرکس به اندازۀ توان خود
نقطۀ شروع جنگ کجاست؟ دفاع از هویت و وظیفۀ امروز ما
دفاع از کجا آغاز می‌شود؟ میدان نبرد کجاست؟ هر جا که دشمن هست قدرت در جنگ نامنظم: نقطۀ قوت جبهۀ مقاومت
پیروز گروه اندک با اذن خدا قدرت ایمان در سخت‌ترین شرایط سنت قطعیِ پیروزی و انواع غلبه
پیروز در سنتِ «مداوله» یا دست به دست شدن قدرت
چرا گاهی این قدرت کم می‌شود؟ مردان الهی که سست نمی‌شوند! تفاوت نگاه اسلام با نگاه مادی به جنگ
دو نگاه متفاوت به ریشۀ جنگ سنتِ قطعیِ پیروزی حق
وابستگی اسرائیل به آمریکا: مهرِ تأییدِ برتری ایران مأموریت جدید ما: جنگ در میدان فرهنگ و دیپلماسی جنگ تمام نشده، میدان نبرد تغییر کرده است